Regnvandsbassinet er designet med et nødoverløb, så vandet løber væk fra bebyggelse, hvis det løber over. Hvis vandet ikke forsvinder igen efter en dags tid efter en regnvejrshændelse, kan det betyde, afløbet er stoppet. I det tilfælde må du gerne kontakte os, så vi kan sikre, at vandet kan afledes.
Du kan læse mere om regnvandsbassiner her.
Hvis regnvandsbassinet er tilgroet med eksempelvis tagrør, så beholder bassinet stort set samme kapacitet. Funktionsmæssigt fungerer det, som det skal.
Hvis regnvandsbassinet er tilstoppet med eksempelvis sand, så sikrer Aarhus Vand at bassinets funktion genetableres. Hvis bassinet bliver overfyldt, er der et nødoverløb, der sikrer, at vandet løber væk fra beboelse.
Generelt renses bassiner hvert 20.-30. år for at fjerne miljøfremmede stoffer lagret i sedimentet.
Du kan læse mere om regnvandsbassinerne her.
Størstedelen af tiden, er der ikke et problem, hvis bassinet ser overfyldt ud. Regnvandsbassiner er designet til at stuve op i regnvejr, og det kan tage nogle dage inden det er tilbage til normal vandstand. Hvis det ser overfyldt ud efter flere dags tørvejr, så kan du kontakte Aarhus Vands kundeservice på 89 47 10 00.
Du kan læse mere om regnvandsbassinerne her.
Hvis du opdager, at regnvandsbassinet lugter ubehageligt eller misfarvet, så skal du kontakte Aarhus Vands kundeservice på 89 47 10 00. Herfra vil vi undersøge sagen nærmere.
Hvis der er ikke er nok afløbsriste på din vej til forhindre oversvømmelser, så skal du kontakte Aarhus Kommune. Afvanding af vejarealer/p-pladser/overfladearealer er kommunens eller grundejerens/grundejerforeningens ansvar. Aarhus Vand er ikke ansvarlig for antallet af afløbsriste.
Kommunale veje administreres og driftes af Vejdriften hos Aarhus Kommune. De kan kontaktes på vejdrift@mtm.aarhus.dk
Aarhus Vand har plejeplaner for de matrikler, vi ejer og plejer dem med en "Vild Med Vilje" tilgang. Det betyder, at beplantningen får lov til at vokse og se naturlig ud. Det er godt for biodiversiteten.
Bassiner beliggende på en ikke-Aarhus Vand ejet matrikel skal klippes af grundejer og er muligvis mere eller mindre bevokset end kommunale matrikler.
Du kan læse mere om regnvandsbassinerne og deres beplantning her.
Vi beklager din ventetid. Vi forsøger at svare alle henvendelser inden for 5 dage, men i travle perioder kan der gå længere tid. Kontakt os evt. pr. telefon på 89 47 10 00.
De fleste bassiner er designet med skråningsanlæg 1:5. Det vil sige, at for hver 5 meter, man går ud i bassinet, bliver det 1 meter dybere. Skråningen er derfor så flad, at man ikke falder i et dybt hul og der er samtidig mulighed for at kunne gå op igen. Det er derfor ikke nødvendigt med hegn eller advarselsskilte.
Hvis du opdager defekte dæksler eller ødelagt hegn ved et regnvandsbassin, så kontakt straks Aarhus Vands kundeservice på 89 47 10 00. Så igangsætter vi en handlingsplan for at løse problemet.
Hvis der ligger jordbunker eller affald fra vedligeholdelsesarbejde og det ligger i vejen, så kan du kontakte Aarhus Vands kundeservice på 89 47 10 00.
Regnvandsbassiner er tekniske anlæg og har til formål at rense regnvandet inden det kommer ud i naturen. Det er derfor ikke hensigten at skabe dyreliv, men dog kan bassinerne tiltrække forskellige dyrearter.
Ser du tilskadekomne dyr, så kan du henvende dig til den frivillige, landsdækkende forening Dyrenes Beskyttelse på telefon nr. 1812.
Ser du flere døde padder eller fisk i bassinet skal du kontakt Miljøvagten på telefon 8676 7676 og Aarhus Vand.
Vi fraråder på det kraftigste at bade i vores bassiner. Det er tekniske anlæg til håndtering af regnvand og kan indeholde sundhedsskadelige stoffer.
Nej, det er hverken godt for fuglene eller vandkvaliteten i vandet, der ledes fra regnvandsbassinet. Desuden kan foderet tiltrække rotter.
Aarhus Vand tjekker ikke istykkelsen. Færdes man på isen vil det være på eget ansvar.